Thursday 6 August 2009

Puppenpulli / Docktröja

Ich bin ja noch Bilder vom Puppenpulli, den ich gestrickt habe, schuldig geblieben. Hier könnt ihr in endlich sehen. Er ist am Körper ein bisschen zu eng geworden und die Ärmel sind etwas zu bauschig geraten. Der Kragen ist auch nicht so schön geworden, wie ich mir das vorgestellt hatte und vor allem war er hinten nicht als Stehkragen gedacht.
Nachdem es mein erster Versuch war und noch dazu nach eigenem Schnitt, bin ich trotzdem ganz zufrieden. Bevor ich die fertigen Teile zusammengenäht habe, habe ich sie abgezeichnet, so dass ich jetzt ein Schnittmuster habe, das für diese Puppe passt.
Schnitt: Mein eigener.
Material: Wollreste, die ich von meiner Mama bekommen habe, und Nadeln Nr. 2,5.


Jag blev ju skyldig bilderna av docktröjan som jag stickade nyss. Här kan ni äntligen se den. Den blev lite för tight runt kroppen och ärmarna blev lite för pösiga. Kragen blev heller inte så snyggt som jag hade tänkt mig och framför allt var den inte tänkt som ståkrage på baksidan.
Eftersom det var mitt första försök och dessutom efter eget mönster så är jag ändå ganska nöjd. Innan jag sydde ihop de färdiga delarna, ritade jag av dem så att jag nu har ett tröjmönster som passar denna docka.
Mönster: Mitt eget.
Material: Garnrester som jag har fått av min mamma och stickor nr. 2,5.

2 comments:

  1. Oj! Vad imponerad jag blir!! Vad bra med någon som kan sticka! :) Nu vet jag vem jag ska fråga.

    ReplyDelete
  2. Det är bara att fråga på! :-) Jag kan ju egentligen bara grunderna i stickning, men jag har en väldigt bra bok om stickning som jag har "lånat" från min mamma - i den finns svaret på det mesta.

    ReplyDelete