Monday 20 April 2009

Erstes Leiberl / Första tröjan

Ich habe mein erstes Leiberl genäht! Es wurde ein Jerseyleiberl mit Raglanärmeln für little I, und mit der neuen Overlock ging das Nähen super schnell und einfach. Leider ist das Leiberl viel zu groß, da ich Größe 92 gewählt habe. little I hat jetzt Größe 80/86 und ich wollte, dass es im Spätsommer/Herbst auch noch passt. So wie es aussieht, passt das Leiberl frühestens im Herbst. Aber: Sie mag es und weigerte sich, es wieder auszuziehen, als ich es anprobierte.
Schnitt: aus Ottobre 1/2008
Stoff: von Dolly's tyger
Plus: Dass es so schnell ging, mit der Overlock ein Leiberl zu nähen, und dass der Stoff so weich ist. Ich hätte es gerne für mich selbst!
Minus: Dass ich so viele Fehler gemacht habe (u.a. auch so "idiotische" Fehler wie vergessen, den Presserfuß zu senken...) und dass ich es ein bisschen zu eilig hatte. Das merkt man leider am Resultat.


Jag har sytt min första tröja! Det blev en trikåtröja med raglanärm till little I, och med den nya overlocken gick det hur snabbt och smidigt som helst att "slänga ihop" den. Tyvärr blev den alldeles för stor eftersom jag valde storlek 92. Just nu har hon storlek 80/86 och tanken var att tröjan skulle passa i sensommar och höst. Den kommer dock tidigast passa i höst. Men: hon gillar den i alla fall och vägrade ta av sig den när jag provade den på henne :)
Mönster: Ottobre 1/2008
Tyg: Trikå och mudd från Dolly's tyger
Plus: Att det gick så snabbt att sy en tröja med overlocken och att tyget är så mjukt. Skulle gärna ha den till mig själv!
Minus: Att jag gjorde många fel (bl.a. "idiotfel" som att glömma sänka pressarfoten...) och hade lite för bråttom. Det märks ju tyvärr på resultatet.

1 comment:

  1. Se så fin tröja det blev!! Jag vill ofta sy såna mjuka sköna tröjor till mig själv, jag också. Rätt vad det är så har jag väl gjort det... :) Grattis till en fin första tröja sydd på din nya OL! :) Ser fram emot att få se nästa!

    ReplyDelete